PROGRAMMA
voorjaar 2025

BEGRIJPEN EN IN KAART BRENGEN VAN DE SOCIALE EMOTIONELE ONTWIKKELING
let op max 20 deelnemers!

Leen Willems
(PRAKTIJK 2THEPOINT, TURNHOUT)
dinsdag 10 juni 2025
18.30u - 21.00u
praktijk 2thepoint, Turnhout
80€
Leen Willems, een klinisch orthopedagoog met 12 jaar ervaring in het ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking en mogelijk bijkomende psychiatrische diagnoses, zal tijdens de vormingsavond 'Emotionele Ontwikkeling: Van Inschaling tot Ondersteuning' een beknopte uitleg geven over de 5 fasen van emotionele ontwikkeling volgens het model van Anton Dõsen. Deze uitleg zal zich ook richten op het belang van dit model binnen het bredere kader van cliëntbegeleidingen.
Tijdens de presentatie zal er aandacht worden besteed aan de verschillende manieren waarop emotionele ontwikkeling kan worden ingeschaald aan de hand van diverse vragenlijsten. Verder zullen de belangrijkste kenmerken van elke fase van emotionele ontwikkeling worden toegelicht, samen met hoe deze kunnen worden herkend en geïnterpreteerd in de praktijk.
Daarnaast zal Leen Willems ingaan op de vertaling van de emotionele ontwikkelingsfases naar passende ondersteuningsmethoden. Dit omvat het begrip van hoe iemand tot een bepaalde fase komt en hoe begeleiders deze kennis kunnen gebruiken om effectieve en gepaste ondersteuning te bieden aan individuen op verschillende niveaus van emotionele ontwikkeling.
PROGRAMMA
najaar 2025

ADHD IN HAPKLARE TAAL
Vicki TOPS
(De Kronkel, Lille)
donderdag 18 september 2025
OC DJOELEN - OUD-TURNHOUT
19.00u - 21.00u
50€

ADHD: je hoort er veel over, maar wat betekent het nu echt? In deze inspirerende lezing brengt Vicki Tops ADHD terug tot de kern, zonder moeilijke termen of droge theorieën. Op een heldere en toegankelijke manier legt ze uit wat ADHD is, hoe het zich uit in het dagelijks leven uit en welke invloed het kan hebben op denken, voelen en doen.
Met herkenbare voorbeelden, praktische inzichten en een vleugje humor maakt Vicki dit complexe onderwerp begrijpelijk en behapbaar. Of je nu zelf ADHD hebt, je kind, leerling, nichtje, ... beter wilt begrijpen, of gewoon nieuwsgierig bent – deze lezing biedt waardevolle kennis en nieuwe perspectieven.
Vicki Tops werkte als logopedist 25 jaar in het buitengewoon onderwijs, hoofdzakelijk met leerlingen met autisme. Momenteel is zij coördinator van een leersteuncentrum waar zij een team aanstuurt van leerkrachten en paramedici die leerlingen begeleiden met specifieke onderwijsbehoeften en ondersteuningsnoden in het regulier onderwijs. Samen met haar broer, Wim Tops, startte zij de Kronkel, een multidisciplinaire therapiepraktijk waar zij binnen het diagnostisch team de psycho-educatie opneemt rond autisme en ADHD.
HOOGBEGAAFDHEID IN HAPKLARE TAAL
PROF. DR.TESSA KIEBOOM
(Exenta, Berchem)
woensdag 15 oktober 2025
OC DJOELEN - OUD-TURNHOUT
19.00u - 21.00u
50€

Hoogbegaafdheid wordt in het publieke debat nog al te vaak gereduceerd tot een hoog IQ. Alsof een intelligentietest voldoende is om te begrijpen wie iemand is. Professor Tessa Kieboom, expert in hoogbegaafdheid, wijst erop dat dit een veel te enge kijk is. Hoogbegaafdheid is immers meer dan enkel cognitieve scherpte – het is ook een manier van zijn. Een manier van in de wereld staan die niet te vatten is in cijfers, maar die wel diep doorwerkt in het dagelijks functioneren van kinderen, jongeren en volwassenen.
In haar lezing gaat Tessa Kieboom dieper in op de twee fundamentele luiken van hoogbegaafdheid: het cognitieve en het zijnsluik. Binnen het cognitieve domein komen modellen als het triadisch model van Renzulli, het multifactorenmodel van Mönks en het model van Heller aan bod. Deze bieden waardevolle kaders om te begrijpen wat hoogbegaafdheid inhoudt op intellectueel vlak. Maar minstens even belangrijk is het zijnsgegeven – die diepere laag die bepalend is voor hoe hoogbegaafde mensen denken, voelen en handelen.
Kenmerkend voor dit zijnsluik zijn eigenschappen als perfectionisme, een sterk rechtvaardigheidsgevoel, hypergevoeligheid en een kritische ingesteldheid. Het zijn stuk voor stuk kwaliteiten die, mits (h)erkenning en juiste begeleiding, tot enorme kracht kunnen uitgroeien. Maar zonder begrip kunnen ze ook leiden tot innerlijke strijd, overprikkeling, faalangst of onderpresteren. Zoals Tessa Kieboom stelt: “De manier van zijn kan niet door een intelligentietest worden gemeten, maar bepaalt wél mee het functioneren van de hoogbegaafde leerling.”
Tijdens deze lezing biedt Tessa Kieboom niet alleen inzichten, maar ook herkenning, verdieping en handvatten om hoogbegaafdheid in zijn volle breedte te begrijpen. Of je nu ouder bent, leerkracht, begeleider, of zelf hoogbegaafd: deze avond biedt je een nieuw perspectief op een vaak misbegrepen thema.
Laat je inspireren door de kracht en complexiteit van hoogbegaafdheid. Schrijf je in en verruim je kijk op wat het écht betekent om hoogbegaafd te zijn.
"VROUWTISME"
praatavond voor volwassen vrouwen met (vermoeden van) autisme
opgelet MAX 15 personen
Anneleen Dekkers
(Hartoverkop)
donderdag 2 oktober 2025
of
donderdag 13 november 2025
2thepoint, Papenbruggestraat 6, TURNHOUT
19.00u - 21.00u
50€

Voor vrouwen die zich jarenlang anders voelden – zonder te weten waarom.
Voor veel vrouwen met autisme was de weg naar de juiste diagnose lang, verwarrend en soms eenzaam. Velen kregen eerst een verkeerde diagnose, liepen vast op onbegrip of leerden zichzelf aan om zich voortdurend aan te passen. Altijd flink zijn. Niet te veel opvallen. Doorgaan. Totdat het niet meer lukt.
Autisme ziet er bij vrouwen vaak anders uit dan men denkt – en precies daarom blijven velen jarenlang onzichtbaar. Ze leren maskeren, pleasen, voldoen aan verwachtingen… vaak ten koste van zichzelf. En zelfs na de diagnose blijkt de weg niet ineens makkelijker. Er is herkenning, ja, maar ook vragen. En vaak nog steeds het gevoel dat je er alleen voor staat.
Daarom organiseren we op 2 oktober OF 13 november een verbindende avond, speciaal voor volwassen vrouwen met (een vermoeden van) autisme.
Samen creëren we een veilige plek waar je gewoon mag zijn wie je bent. Waar je niets hoeft uit te leggen.
Anneleen Dekkers (hartoverkop) begeleidt deze avond vol herkenning, erkenning en open gesprekken over thema’s die veel vrouwen met autisme bezighouden. Anneleen weet als geen ander dat de weg naar een diagnose, maar ook de weg na een diagnose best hobbelig kan zijn, best hobbelig is. . .
Wil je je verhaal delen? Of liever gewoon luisteren en je begrepen voelen? Alles mag. Jij mag. Je bent niet alleen. En deze avond is daar het levende bewijs van.
AUTISME IN DE KLEUTERKLAS
let op, maximum 30 deelnemers!
Veerle Vantorre
(De Stroom, Kapellen)
vrijdag 7 november 2025
OC Djoelen, Oud-Turnhout
19.00u - 21.00u
50€

Vorig schooljaar bracht Veerle Vantorre een inspirerende en verhelderende lezing over autisme in de kleuterklas. Op algemeen verzoek hernemen we deze sessie graag.
Een dag in de kleuterklas kan heel wat prikkels en uitdagingen met zich meebrengen – voor alle kleuters, maar zeker voor kinderen met autisme. Wat voor de ene kleuter vanzelfsprekend lijkt, kan voor een ander overweldigend zijn. Voor leerkrachten en begeleiders is het vaak een zoektocht: wat zegt het gedrag van een kind ons eigenlijk? Wat zit erachter? En vooral: hoe kunnen we als team zorgen voor een warme, veilige en stimulerende leeromgeving waarin ook kinderen met autisme tot hun recht komen?
Veerle Vantorre neemt ons mee in de wereld van jonge kinderen met autisme. Ze schetst helder hoe de ontwikkeling van kleuters met autisme kan verlopen, welke signalen er kunnen opduiken en welke noden deze kinderen hebben. Ze combineert theoretische inzichten met herkenbare voorbeelden uit de praktijk en vertaalt dit alles naar bruikbare tips en handvatten om de klas autismevriendelijker in te richten.
Deze sessie biedt niet alleen verdieping en herkenning, maar ook concrete inspiratie om met een frisse blik naar je klaspraktijk te kijken.
Deze lezing is bedoeld voor kleuterleerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers, ondersteunders, zorgleerkrachten en iedereen die professioneel betrokken is bij het begeleiden van jonge kinderen in het onderwijs.
Kortom: een boeiende en toegankelijke lezing die inzicht, inspiratie én praktische tools aanreikt om de noden van kleuters met autisme beter te begrijpen en hier als team krachtig op in te spelen.
AUTISME & PUBERTEIT
let op, maximum 20 deelnemers!
Maarten van de Wiel
(2thepoint, Turnhout)
dinsdag 25 november 2025
PRAKTIJK 2THEPOINT, PAPENBRUGGESTRAAT 6, TURNHOUT
19.00u - 21.00u
50€

Is het de puberteit? Is het het autisme?
Het zijn vragen die we wel vaker horen. Maar wat het ook is… het is een puber met autisme. En die twee kun je niet los van elkaar zien.
Jongeren met autisme botsen vaak op moeilijkheden die voortkomen uit hun manier van denken én uit de verwachtingen van de maatschappij. Wanneer daarbovenop ook de puberteit om de hoek komt kijken, wordt alles nog complexer.
Puberteit is sowieso een turbulente periode. Lichamelijke veranderingen, een veranderend brein, sociale druk... Voor jongeren met autisme komt daar nog eens een extra laag aan uitdagingen bovenop. Want hoe blijf je overeind in een wereld die constant lijkt te veranderen?
Tijdens deze lezing neemt Maarten van de Wiel je mee in de wereld van pubers met autisme. We verdiepen ons in het puberbrein, de impact van autisme op deze levensfase, en hoe beide elkaar beïnvloeden. Je krijgt bovendien concrete tips om jongeren op een autismevriendelijke manier te begeleiden doorheen deze uitdagende periode.
Maarten van de Wiel (2thepoint) gidst je op zijn unieke en toegankelijke manier door dit thema. Verwacht je aan een inspirerende sessie, doorspekt met herkenbare voorbeelden, krachtige beelden en rake metaforen.
Maarten werkt al meer dan 15 jaar met jongeren met autisme. Hij runt zijn groepspraktijk 2thepoint, is de drijvende kracht achter Vormingen 2thepoint, en geeft als freelancer lezingen voor autismevriendelijkonderwijs.be. Daarnaast is hij ook enkele dagen per week actief als leerlingbegeleider in het buitengewoon onderwijs.
Let op, we laten voor deze lezing maar 20 deelnemers toe.
WEERSTAND IN DE BEGELEIDING BIJ JONGEREN MET AUTISME
let op, maximum 30 deelnemers!
THOMAS FONDELLI
(De Dam, Moerkerke)
maandag 8 december 2025
OC DJOELEN - OUD-TURNHOUT
13.00u - 16.00u
80€

In de begeleiding van jongeren met autisme botsen we soms op gedrag dat we snel bestempelen als ‘weerstand’. De jongere werkt niet mee, lijkt het probleem niet te (h)erkennen, aanvaardt zijn of haar diagnose niet, of doet gewoon ‘moeilijk’. We krijgen het gevoel dat ze niet wíllen, dat ze ons uitdagen, met ons voeten spelen…
Vaak komen die interpretaties voort uit onze eigen machteloosheid of frustratie. We willen vooruit, maar voelen ons vastlopen. Helaas helpen die invullingen ons zelden verder in het opbouwen van een echte afstemming met de jongere.
In deze lezing neemt Thomas Fondelli je mee rondom zijn kijk op 'weerstand'. Samen onderzoeken we of we anders kunnen kijken naar ‘weerstand’. Wat probeert een jongere ons – vaak zonder woorden – duidelijk te maken? En hoe kunnen we opnieuw ruimte en creativiteit vinden om samenwerking mogelijk te maken?
Thomas is psycholoog en systeemtheoretisch psychotherapeut. In zijn praktijk werkt hij voornamelijk met jongeren en jongvolwassenen met autisme. Daarnaast geeft hij regelmatig lezingen en workshops over autisme en systemisch werken. Zijn aanpak is betrokken, genuanceerd en steeds gericht op verbinding.
Let op, we laten voor deze lezing maar 30 deelnemers toe.